2014. március 20., csütörtök

Camembert sajt házilag 1. kisérlet!

4 liter tejből 3 db camembert sajt készült. A penészkultúrát beoltás előtt kell bekeverni a tejbe.A boltban vásárolt camembert sajtról lekapartam a penészréteget egy kevés langyos vízben feloldom a bekeverés előtt 20-30 perccel, hogy a kultúraszemek alaposan feloldódjanak. (Pasztőrözéskor kalcium-klorid hozzáadása szükséges a tej megfelelő alvadása érdekében.) A tej beoltási hőmérséklete 30-33 °C. Oltó mennyisége: 1.2 ml bio folyékony oltó. Viszonylag hosszú alvadási idő következik. Az alvadékot nagyra, 3x3 cm kockákra vágom, majd ismét pihenés következik. A nagyra vágott alvadék rögökben sok savó marad, többek között ezért lesz lágy a sajttésztánk. A pihenés alatt a savó elkezd kiválni az alvadékból. Ezt a savós alvadékot egy szűrő kanál segítségével óvatosan átszedjük a sajt formákba. Mivel lágy az alvadék, ezért az első forgatást sokára, 50-60 perc múlva tudom megtenni. Szárazon sóztam, és  mehet az érlelőbe. Az érés a lelke a camembert sajtnak! A penész nagyon szereti a magas párát, a gyakori légcserét és még a hőfokban is válogat. Szereti ha 14-16 °C veszi körül.  Egy fedeles torta tálba tettem a sajtjaimat és megfelelő pára tartalmat úgy értem el hogy egy gipszkarton darabot benedvesítettem ezt beállítottam sajtok mellé. Tökéletesen mükődőtt a hűvös kamrában. Naponta 2X forgattam a sajtokat és nedvesítettem a gipszkartont. A torta tál aljába zsírpapírt tettem, amit 2-3 naponta cserélni kellett.
Sajnos nem volt megfelelő formám ezért kicsit laposak lettek a sajtjaim de nagyon finomak. Kb 10 nap után teljesen érettek lettek, belül lágy krémes állaggal. Az illata elég intenzív most betettük a hűtőbe, hogy ne érjen tovább.

2 megjegyzés:

  1. Szia!
    Kipróbálnám a sajtot, a 4 liter tejhez mennyi penészt kapirgáltál?
    köszi :)

    VálaszTörlés
  2. Egy kicsi camemberről lekapartam az egész penész réteget.

    VálaszTörlés

Lúdláb torta mogyoróval

Bounty kicsit másképp

Céklás torta

Túrós-narancszselés sütemény

Francia krémes

Aranygaluska vanília öntettel

Csoki bomba

Majorannás pulykamell tésztával

Kókuszgolyó

Medvehagyma paradicsom

Pudingos kekszes torta

Somlói torta

MÁKOS MOGYORÓS KIFLI

ALMÁS PITE

PUDINGOS SÜTI

VADAS MARHASZELET ZSEMLEGOMBÓCCAL

PIZZA

CSOKIS KRÉMSAJTOS

Túrótorta meggyel

Őszibarackdzsem

Őszibarack befőtt

Gyors banán kenyér

Inteligens krémes vagy remegős süti